Zakaj se učimo / / Kaj se učimo / / Kako se učimo / / Kdo je odgovoren za učenje
Zakaj se učimo
Cilji in vplivi profesionalnega razvoja na ravni sistema, vzgojno-izobraževalnega zavoda in posameznika
Cilji profesionalnega razvoja so spodbujanje znanja in spretnosti učiteljev za dvig kakovosti učnih dosežkov učencev in razvijanje njihovega potenciala, razvoj zavoda kot celote in ugotavljanje in zagotavljanje kakovosti na sistemski ravni. V tematskem sklopu bomo razmišljali o kakovosti profesionalnega razvoja, o pomenu jasnih ciljev in skupnega načrtovanja na ravni zavoda ter o pomenu profesionalnega razvoja za kariero posameznika. Iskali bomo odgovore na naslednja vprašanja:
- S katerimi nameni se strokovni delavci profesionalno razvijajo?
- Kakšni so učinki profesionalnega razvoja in kako se kažejo na ravni učencev, zavoda in sistema?
- Kako je profesionalni razvoj vpet v načrtovanje razvoja šole?
- Na kakšen način spremljava in evalvacija na šoli vplivata na profesionalni razvoj?
- Kaj (de)motivira za profesionalni razvoj?
- Ostalo.
Kaj se učimo
Znanje in spretnosti strokovnih delavcev
Učitelj v današnjem hitro spreminjajočem se svetu v učilnico vstopi kot človek z osebnostnimi lastnostmi ter kot strokovnjak z znanjem in spretnostmi, ki jih pridobi v začetnem izobraževanju. Nato se mora profesionalno razvijati v skladu s potrebami vzgojno-izobraževalnega dela in širše družbe. Pri opredeljevanju kompetenc današnjega učitelja se je treba zavedati pomena ne le ozkih, strokovnih, predmetnospecifičnih kompetenc, temveč tudi splošnih, prenosljivih, kroskurikularnih kompetenc, ki so neodvisne od predmeta poučevanja. V tematskem sklopu bomo raziskovali, katera znanja, spretnosti in lastnosti potrebuje strokovni delavec pri soočanju s kompleksnimi okoliščinami na področju vzgoje in izobraževanja v različnih obdobjih svoje kariere. Poskušali bomo odgovoriti na naslednja vprašanja:
- Kako razumemo kompleksne okoliščine, v katerih delujejo strokovni delavci?
- S katerimi spremembami se soočajo?
- Kako identificiramo potrebe kot izhodišča za profesionalni razvoj?
- Kaj potrebujejo učitelji na začetku svoje poti in kaj v poznejših obdobjih?
- Katera znanja in spretnosti potrebujejo, v kolikšni meri jih pridobijo in kdo jim jih omogoča pridobiti?
- Kdo in na kakšen način opredeli potrebna znanja in spretnosti diplomantov in učiteljev?
- Ostalo.
Kako se učimo
Priložnosti za pridobivanje znanja in spretnosti
Profesionalni razvoj je vseživljenjski proces, ki zajema vse formalne in neformalne učne izkušnje ter omogoča strokovnim delavcem, da individualno in skupaj z drugimi razmišljajo o tem, kar počnejo. Učimo se z različnimi pričakovanji, na različne načine, v različnih okoljih. Priložnosti za profesionalni razvoj lahko iščemo v zavodu, izven njega, doma in v tujini, samostojno in s pomočjo podpornega okolja ali mentorja, posamično ali v skupinah, v javnem sektorju in v gospodarstvu, v neposrednem stiku z drugimi ali na daljavo. V tematskem sklopu bomo iskali odgovore na naslednja vprašanja:
- Kako pridobivamo znanje in spretnosti?
- Kakšno okolje potrebujemo za pridobivanje znanja in spretnosti?
- Kje vidimo priložnosti in kje se skrivajo pasti v obdobju od začetka študija prek vstopa v poklic pa do zaključka kariere strokovnega delavca?
- Katere so (dolgoročno) učinkovite oblike profesionalnega razvoja?
- Katere so zapostavljene oblike profesionalnega razvoja?
- Kakšne so značilnosti kakovostnega profesionalnega razvoja z vidika metod in tehnik?
- Ostalo.
Kdo je odgovoren za učenje
Odgovornost za profesionalni razvoj
Profesionalni razvoj je opredeljen kot pravica in dolžnost strokovnih delavcev, a se redko zgodi sam po sebi. Čeprav so strokovni delavci sami odgovorni za lastni profesionalni razvoj, ima pomembno vlogo pri tem vodstvo oziroma ravnatelj, ki predvsem zagotavlja ustrezne pogoje in ustvarja priložnosti in spodbude zanj. Ravnatelj je zakonsko odgovoren za spodbujanje in načrtovanje profesionalnega razvoja na ravni zavoda, sistem pa mora nuditi primerno infrastrukturo, sredstva in strokovno podporo, da je ustrezen profesionalni razvoj strokovnih delavcev mogoč. Evalvacija na ravni sistema naj omogoča načrtovanje potreb in morebitnih reform področja. V tematskem sklopu bomo odpirali vprašanja o odgovornosti za profesionalni razvoj na različnih ravneh in v različnih stopnjah učiteljeve poklicne poti. Iskali bomo odgovore na naslednja vprašanja:
- Kdo je odgovoren za profesionalni razvoj?
- Kdo in na kakšen način načrtuje, spremlja in evalvira profesionalni razvoj?
- Kdo je odgovoren za financiranje profesionalnega razvoja?
- Kateri so kazalniki profesionalnega razvoja na ravni strokovnega delavca, zavoda in sistema?
- Na kakšen način se prepletata zunanja in notranja odgovornost za profesionalni razvoj?
- Kako poskrbeti, da bo profesionalni razvoj zares kakovosten in učinkovit? Kaj za kakovost storijo javni zavodi na področju vzgoje in izobraževanja?
- Ostalo.